Het zijn wonderlijke tijden. De hele wereld houdt de adem in vanwege een recessie die over de wereld gaat als een Mexicaanse griep. Wilde reacties zijn aan de orde van de dag en de media duikt er boven op. Het lijkt wel of de economie de Mexicaanse griep heeft.
Een flinke verkoudheid is vervelend maar toch niet meteen het eind van de wereld?. Wat dat betreft is er volgens mij een parallel te trekken tussen sommige maatregelen van het bedrijfsleven, en de Chinese actie om een hotel gedurende een week in quarantaine te doen vanwege één gast met een beetje verhoging. Alleen zijn het niet de toeristen die worden binnengehouden maar de marketingcentjes.Toch heb ik tijdens mijn studie Commerciële Economie geleerd dat Marketing staat voor “Market Getting”. Het verwerven en creëren van een markt door het inzetten een gezonde produkt-markt combinatie. Iets wat je ook in mindere tijden moet blijven doen. Want hoe moet je blijven verkopen als er geen aanvalsplan meer is. Dus vooral aan de slag gaan en blijven met de 4 P’s.
Helaas merk ik dat bij het woord Marketing meestal alleen wordt gedacht aan de P van Promotie en de andere 3 worden vergeten. En bij een zuchtje economische tegenwind duiken de communicatie-uitgaven naar nul. Dus als eerste worden alle advertenties geschrapt! Zichtbaarheid en imago zijn juist nu belangrijker dan ooit. Want de sleutel van het succes ligt ook in het laten zien van succes.
Dat wist Herman de stoffengrossier al in de vorige recessie van de jaren tachtig. Een groot deel van de Nederlandse grossiers in stoffen en fournituren is in de loop van de tijd geclusterd op één industrieterrein ten oosten van Amsterdam. Als een oud gilde: iedereen lekker dicht bij elkaar, zodat de winkeleigenaren en marktkooplieden maar naar één analoge marktplaats hoeven te rijden. En de modestoffen business is erg onderhevig aan de trendy wensen van de klant. Want voor je het weet zijn de grote schoudervullingen uit en wil iedereen het laatste ruitje in zalmroze. Dus als je even niet oplet, zit je met een onverkoopbare hoop winkeldochters. Door de toenmalige recessie raakte iedereen direct in paniek en vreesde voor het voortbestaan van de eigen zaak. De adem inhouden en geen gekke dingen doen werd het devies.
Herman niet. Herman kocht een rode sportauto. Italiaans design, te groot, te onhandig, te patserig maar wel het voertuig van een televisieheld met jaren tachtig snor en sexappeal. Herman zette het apparaat pontificaal op de stoep voor zijn groothandel. In het zicht van iedereen, zijn concurrenten uit de buurt en de gehele doelgroep van klanten en prospects.
Binnen een uur wist iedereen het. Herman had succes, Herman deed het goed dus bij Herman moest je voor je lappen zijn!
Kijk daarom nog eens naar je budgetten, bedenk iets origineels om je doelgroep te laten weten dat je er bent, wie je bent en dat ze bij jou moet zijn. Doe dus als Herman en zet je eigen virtuele Ferrari op de stoep.