Zelf zie ik mijzelf nog steeds als “Verkoper”. Een eerbaar beroep dat veel kennis en kunde vergt maar door velen wordt onderschat. Het scoren van een order is namelijk niet een kwestie van gunnen en mazzel, maar een zaak van weten de klant te raken en zijn of haar behoefte kunnen invullen. Een behoefte waar de prospect soms het bestaan niet van kent. Misschien is de verkoper wel de gids in de wereld van onbegrensde mogelijkheden.
Toch is mijn carrière hier en daar een andere weg ingeslagen. Ik zal je niet lastigvallen met alle zijsprongen, die zijn prima na te lezen op LinkedIN, maar sinds dit jaar ben ik ook druk met een taak die samen te vatten is onder de noemer “Marketing Communicatie”. Een geweldig leuke taak als je dol bent op lawaai maken, het overbrengen van een boodschap, feesten en partijen en wat al niet meer
Afgelopen maand realiseerde ik mij wel dat ik nu een boodschap verkoop, maar daar soms de middelen voor moet inkopen. Aaarrcchh, ik ben inkoper geworden, en zit aan de andere kant van de tafel. En ik kan u verzekeren, dat is soms heel ontluisterend…… Want hoe de behoefte van de klant gelezen moet worden, er contact gezocht wordt met klant en hoe het praatje wordt ingepakt, zijn soms van een aandoenlijke stunteligheid.
Enkele weken geleden werd ik gebeld door een verkoper die mij iets onduidelijks wilde slijten. Om de aanhouder even af te houden verzocht ik hem mij wat informatie over zijn diensten te mailen. Zo, daar was ik mooi van af.Tot ik vorige week door onze receptie werd gebeld, mijn afspraak stond aan de balie. Mijn agenda en ik wisten nergens van maar ja, je laat ook niet iemand wegsturen dus de goede man maar een bekertje koffie en een half uurtje gegund. De afspraak bleek een truc te zijn en zijn te verkopen dienst bleek een verkoop-trainings-concept te zijn. Buiten zijn binnenkom-trick was ik dubbel op mijn hoede. De rest bleek een hoop gebakken lucht waarvan hijzelf na 5 minuten al zei: Dat heeft u duidelijk niet nodig. Voor de statistieken kan hij zeggen dat hij een afspraak heeft gehad maar ik vraag me af of er ooit wel iemand in zijn colportage grap trapt. Wat mij betreft zonde van de tijd en moeite aan beide zijden. Bij mij komen hij en zijn firma er nooit meer in. Wat wel voor hem spreekt, is dat hij wel de moeite nam om in de telefoon en de auto stappen. Het kan namelijk nog treuriger.
Regelmatig ontvang ik prachtig opgemaakte e-mails over grandioze events die ik wel moet sponsoren en waar ik niet zonder kan. Meestal voor stevige bedragen die de prijs van een gemiddelde middenklasser overstijgen. Soms krijg je dezelfde mail een paar keer en dan sterft de aandrang een stille dood. Een keer de telefoon pakken komt niet bij de aanbiedende partij op. Ze sturen gewoon nog een extra e-mail. Ook de volgende verkoper dat zo zijn target te halen. Na 2 keer de ongevraagde mail naar de prullenbak te hebben verwezen, kwam hij voor een derde keer terug, nu alleen met het volgende voorschrift: “Ik zou heel graag met u in gesprek gaan over Event echter ik krijg helaas weinig reactie van u op mijn mails. Is ons Event niet interessant voor u? Richten jullie je niet op deze C-level gasten van ons event? Het is toch duidelijk onze gast die uitvoert bij jullie klanten”.
Nadat ik tot 10 had geteld heb ik hem maar geantwoord dat ik mij verbaasde over zijn manier en toon van communiceren, maar dat ik hem nog één kans gunde om met het juiste medium en op een correcte wijze in contact te treden. Waarschijnlijk is daar hij nog steeds naar op zoek want sindsdien is het stil gebleven. Of zou dat komen doordat ik een CC’tje van mijn antwoord had gericht aan info@zijnbedrijf.nl?
Want was er mis met het pakken van de telefoon en je prospect gewoon te bellen voor een afspraak Heb een goed verhaal en wees overtuigend en je zult succes op je pad vinden. Maar als je je alleen verschuilt achter e-mails zal niemand je leren kennen. Een prospect is ook meer een mens. Zo moeilijk kan het niet zijn, want als je tot 10 kan tellen kan je de hele wereld bellen.