Waarom kijkt er niemand naar je LinkedIn update? Het was toch zo’n geweldig nieuwtje over je meest recente lancering? Waarom kijkt er niemand? Hellup!
Ook jij bent op zoek naar de perfecte update. Want je weet allang dat veel LinkedIn views op jouw bericht leiden tot meer zichtbaarheid. En daardoor komen er weer meer mensen je profiel bezoeken en ligt de handel voor het oprapen. Als je tenminste het mechanisme van Social Selling onder de knie hebt. Maar hoe krijg je dat in hemelsnaam allemaal voor elkaar? Om je te helpen ga ik hier speciaal voor jou een van mijn updates helemaal ontleden, zodat jij ook kijkers gaat trekken.
Slippertje maken
Content ligt voor het oprapen, maar je moet het wel zien. Het was een mooie week, de zon kwam al vroeg op en het beloofde weer een tropische dag te worden. Op maandagmorgen zat ik met een kop koffie in de hand door de digitale kranten te snuffelen. Een geinig verhaal over het wel-of-niet dragen van slippers op kantoor in de NRC trok mijn aandacht. Tsjakka! Content met een glimlach! Die deel ik direct…
Blootlegging van de update
Maar waarom leverde juist deze update binnen een week meer dan 60.000 views op? Ik zal hem voor je bloot leggen.
1) Terminaal serieus of mag het schuren?
Kijk eerst eens naar het onderwerp. Is het dodelijk saai? Of zie je al bij het lezen van de titel een suffe collega voor je, met zijn maat 47 in een paar afgetrapte Havaianas? Updates hoeven echt niet allemaal terminaal serieus te zijn. Het mag allemaal best wel wat lolliger. En wat misschien nog wel belangrijker is, is dat het een beetje schuurt. Want zodra er discussie ontstaat, is er ruimte voor een dialoog.
2) Altijd een plaatje!
Jij leest niet op LinkedIn. Je scrolt verveeld door alle saaiheid heen. Jij geeft mijn update nog geen halve seconde aandacht. Ik zal dus visueel moeten schreeuwen om je wakker te maken. Dat kan alleen maar met een plaatje. In het geval van dit artikel was dat slecht geregeld. Want toen ik de URL op LinkedIn wilde plakken kreeg ik dit:
Een dom brilletje dat geen zak te maken had met het artikel. Niet iets om jou over de streep te trekken om de interactie aan te gaan. Maar in het artikel zelf stond wel een leuke afbeelding. Fel paarse slippers met uitdagende teksten eronder. Over “die lul van sales” en de “kan mij het wat schelen-collega”. Dus hup, opslaan dat jpg-tje en die als basis gebruiken voor de update om de ultieme blikvanger te creëren. Dat kost een hoop tijd zeg jij? Onzin! Het heeft mij hoogstens 20 seconden gekost.
3) Schreeuw het van de daken
Als je gezien wilt worden, moet je ook zorgen dat je gezien wordt. Bij het plaatsen van de update moet je een keuze maken. Kan iedereen je update zien? Mag hij dan ook gelijk op Twitter? Of is hij beperkt zichtbaar, alleen voor je directe connecties? Bij die laatste optie kan niemand je update delen. En wordt hij ook niet getoond buiten je netwerk. Dat lijkt mij niet zo handig.
4) Tikkie terug
De update is geplaatst en wat nu? Kun je dan rustig achterover hangen? Nee, niet echt. Het mechanisme van LinkedIn is erop gebouwd dat alleen Top-updates zendtijd krijgen. En elke like en comment leiden tot een verdere verspreiding. Daar kun je zelf een handje bij helpen. Gewoon door te reageren als daar de mogelijkheid toe is. Geef in ieder geval alle comments een duimpje. Daardoor wordt jouw update namelijk bij nog meer mensen getoond. Zelf direct reageren op een comment is nog beter. Doe dat liever niet via de reply-functie. Als je het via de comment-stream doet, ziet iedereen het en krijgen alle eerdere reageerders het bericht nogmaals naar hun netwerk gepusht. En alleen al jouw commentaar kan zo 23 likes opleveren 🙂
5) Weerstand
Een simpele update wordt pas een Top-Update op LinkedIn als er veel interactie ontstaat. Die interactie krijg je vooral als er weerstand is. In de commentaren liepen de meningen nogal uiteen. Voor- en tegenstanders wisselden standpunten uit. Of sleepten er anderen bij door hun naam te taggen in een commentaar. Die weerstand tegen slippers, of juist tegen de update zelf, droeg alleen maar bij aan verdere verspreiding.
6) Timing
Net als met het vertellen van een goede mop is timing essentieel. Niet alleen was de post goed omdat het die week net de eerste echt warme werkweek zou worden. Mijn ervaring is ook dat ’s morgens plaatsen beter werkt dan later op de dag, of in het weekend. Er zijn dan niet alleen meer bezoekers, maar je hebt ook meer kans dat je update vaker opduikt in de overzichten van je netwerk. Je hebt een langer tijdslot tot je beschikking voor meer zichtbaarheid.
Het resultaat
In zijn geheel ziet de update er dan zo uit:
Heel simpel maar o, zo effectief. Want 60.000 views in een week is niet niks…
Wat heb je d’r aan?
Goede vraag. Heel veel namelijk. Mijn netwerk heeft mij weer gezien en zo blijf ik in beeld. Maar wat veel interessanter is, zijn de nieuwe contacten die ik door dit slippertje heb gelegd. Google Analytics laat een toename in bezoeken op mijn website zien. Deze update heeft bovendien voor meer dan 100 extra bezoeken op mijn LinkedIn profiel gezorgd. Je moet natuurlijk wel een betaald LinkedIn account hebben om daar de vruchten van te plukken. Ongeveer 25% van die bezoeken waren bestaande connecties. Maar 75% kende ik nog helemaal niet. Met een flink aantal heb ik ondertussen contact opgenomen en de eerste afspraken zijn gemaakt voor een nadere kennismaking. Moet ik toch nog even snel mijn schoenen gaan poetsen 🙂
Disclaimer & Waarschuwing: Mijn beweringen zijn 100% niet wetenschappelijk maar geheel gebaseerd op gefundeerde ervaringen.
Deze Blog is eerder verschenen op 42Bis.nl