Praktisch ieder zichzelf respecterend(e) bedrijf of organisatie heeft een Twitter account. Al hebben de meesten geen idee wat ze daar nu precies mee moeten. Een bedrijfstwitter zet ze op de kaart op social media en dan doen ze in ieder geval lekker mee toch?
Waarom iemand ze zou willen volgen is echter de vraag die ze zichzelf in 99% van de gevallen vergeten te stellen. Of zouden ze echt denken dat wij met smart zitten te wachten op hun oninteressante nieuwtjes? Ik volg bedrijfstwitter accounts zelden. Mijn advies is dan ook: stop direct met dat bedrijfstwitter account want het is drie keer niks!
Eerste keer niks: wegwaai Tweets
Twitter is misschien wel het meest vluchtige medium dat je je kan voorstellen. Elke seconde worden er minstens 6000 Tweets de wereld in geslingerd. Dat zijn er meer 500 miljoen per dag! Zo’n 4 miljoen daarvan komen uit ons land. En dan denk jij dat die ene Tweet van jou gaat opvallen? Twitter is geen mailprogramma zoals de meeste organisaties denken. Nu getwitterd betekent over dertig seconden geschiedenis. Met andere woorden: die Tweet van jou wordt echt niet door (al) je volgers gelezen. Niemand, ik herhaal, helemaal niemand leest aan het einde van de dag echt jouw saaie en bedrijfsmatige reclameberichtjes na. Het zijn vaak berichtjes die nul keer geretweet worden en al helemaal geen reactie uitlokken. Geloof je mij niet? Check dan eens op www.tweetreach.com hoeveel accounts je ongeveer bereikt hebt.
Laat ik je verder uit de droom helpen. Je bent oersaai, jouw bedrijfsnieuws is muf en op Google vind ik duizend betere aanbiedingen dan die geweldige aanbieding van jou. Iedereen heeft het over content marketing maar jouw berichten zijn inhoudsloos. Laat je bedrijfstweets eens door je partner lezen en vraag om eerlijke feedback. En lees in de tussentijd meteen even de blog “7 redenen waarom de meeste B2B content inhoudsloos is“.
Tweede keer niks: je hebt geen gezicht
Een organisatie is een doelgerichte samenbundeling van kennis, vaardigheden en kracht tussen drie of meer personen die primair middelen en activiteiten aanwendt om te voorzien in de behoefte aan producten en/of diensten in haar omgeving. Organisaties zijn samenwerkingsverbanden. Organisaties zijn sociale eenheden, samengesteld uit groepen personen met bepaalde patronen van interactie. (bron Wikipedia)
Op die organisatie plakken wij vervolgens een logo zodat iedereen zich lekker anoniem kan verstoppen. Met uitzondering van een paar grote bekende (consumenten)merken werkt dat niet op Twitter. Het gaat daar om de dialoog. Mensen praten met mensen en niet met logo’s. Als ik bij nieuwe klanten een nulmeting doe van al hun social media kanalen, heeft dat te vaak als resultaat dat het bedrijfstwitter account voornamelijk gevolgd wordt door andere logo’s, fake accounts en porno actrices. Het percentage zinvolle volgers is meestal een zielige minderheid. De dialoog met hen is ver te zoeken. Dit blijkt dan weer uit een schaamtevolle Klout score die bewijst dat er geen enkele interactiviteit is.
Derde keer niks: er is niemand thuis
Social media zijn de communicatiemiddelen van vandaag en zijn zo snel dat ze zich niet houden aan jouw kantoortijden. Maar waarom neemt dan niemand meteen op als de bel rinkelt? Als dat überhaupt gebeurt trouwens. De meeste Tweets van bedrijfsaccounts blijven onbeantwoord en in een oorverdovende stilte hangen. Als je niet van plan bent om antwoord te geven op Twitter, sluit dan het account direct vandaag nog. Monitor je überhaupt wel wat er over jouw organisatie wordt gezegd? Ik betwijfel het sterk in veel gevallen. Het Twitter account wordt alleen gebruikt door de afdeling Marketing. Die zetten er “leuke berichtjes” op. Maar lezen? Ho maar … En als je dan de juiste monitoring software hebt gekocht, zorg dan wel dat je het goed inricht en aan de knoppen blijft zitten. “Sociaal doen” kan je niet automatiseren. Je moet bijblijven voor het beste resultaat. Ook buiten kantooruren dient er iemand thuis te zijn.
Waarom wel?
Zijn er dan helemaal geen redenen om vanuit je bedrijf te Twitteren? Natuurlijk wel. Mits goed gebruikt en met een zinvol strategisch plan kan je als organisatie heel veel brengen en daardoor ook veel halen op Twitter. Maar zorg dan vooral dat je het met de juiste berichten doet en je de content menselijk maakt. Zoek de dialoog op en ga in gesprek met iedereen die je tegenkomt. Onderzoek heeft aangetoond dat B2B marketeers die Twitter op de juiste manier inzetten twee keer zoveel leads genereren dan zij die dat niet doen.
En als je besluit om via Twitter je klanten te helpen dan moet je dat vooral doen. Maar maak het persoonlijk en verschuil je niet achter je logo. Gebruik het teken “^” en de initialen van de medewerkers die de antwoorden geven. Dat maakt de reactie direct een stuk menselijker. Je zou er zelfs over na kunnen denken om hen een gezicht te geven. Kijk maar eens hoe ze dat bij Ziggo doen op hun webcare Twitter.
Zo wordt een organisatie weer een sociale eenheid met patronen van interactie die iedereen kan volgen.
Deze blog is eerder verschenen op 42BIS.nl