Richard Bordes, de man achter Lawaaimaker, is een druk bezet man. Zijn werkzaamheden zijn divers, maar het werk zelf is voornamelijk gericht op de ICT-sector. Zo geeft de Lawaaimaker salestrainingen en bootcamps, maar is hij bijvoorbeeld ook te horen op de radio met zijn programma ICT Now op New Business Radio. Zo heeft hij laatst nog op de Cloud Expo live een marathonuitzending gemaakt. En daar blijft het niet bij.
Naast B2B Marketing en Social Media expert, ben je ook spreker. Wat zijn onderwerpen waar je veel voor gevraagd wordt?
“Eigenlijk alles met betrekking tot ICT en sales. Vooral voor B2B bedrijven. Eigenlijk zijn er geen specifieke onderwerpen. Zo draai ik ook nooit een vast riedeltje af. Als ik ergens ga spreken neem ik niets mee. Hooguit m’n laptop voor als ik iets wil laten zien en iets om op te schrijven. Voor mij is het belangrijk om uit het stramien van PowerPoint en presenteren te stappen. Door in dat vaste ritme te blijven, komt er geen interactie met de zaal en zullen er ook geen vragen gesteld worden.
Aan de klant vraag ik wat ze willen leren. En aan de hand daarvan vertel ik mijn verhaal. Ik heb in Engeland gestudeerd en daar leer je verhalen vertellen. Het kan zomaar gebeuren dat je uit de klas gekozen wordt en bijvoorbeeld moet vertellen waarom je iets gekocht hebt. Dat maakt dat je leert vertellen. Door te vertellen zal de luisteraar zich meer op zijn gemak voelen en zich aansluiten bij de dialoog. Presenteren is een dialoog.”
Op je site staat vermeld dat neofobie een struikelblok voor klanten is. Heb je daar zelf ook last van?
“Soms wordt je door omstandigheden gedwongen iets nieuws te leren. Ik wil het woord niet meer noemen, maar door corona moest ik ook gaan aanpassen en nieuwe dingen leren. Zo ben ik in samenwerking met Paddls digitaal gegaan. Dit bedrijf laat vakgenoten met elkaar discussiëren over vakinhoudelijke onderwerpen. Door digitaal te gaan hebben we zo’n 200 sessies in anderhalf jaar gedaan.
Het is ook een kwestie van blijven en willen veranderen. Sowieso verandert er binnen de ICT-sector veel. Elke drie maanden is er vernieuwing. Je ontkomt daar niet aan verandering. Maar, zo heb ik twee jaar geleden samen met mijn compagnon de MSP Society opgericht. Dit is de plek voor bijvoorbeeld ICT-resellers, Telecom en AV-specialisten. Ben je Managed Service Provider, dan kun je bij MSP Society altijd inspiratie vinden om meer waarde toe te voegen. Van hieruit maken we ook het radioprogramma MSP Café, waar we gasten ontvangen en in een gezellig sfeer informatieve gesprekken voeren. Waar ik voorheen kwam spreken op locatie, is de content van de uitzendingen blijvend. Het kan terug gekeken en geluisterd worden. Maar ook door het maken van deze uitzendingen blijf ik mezelf ontwikkelen en nieuwe dingen leren.”
We zitten in de laatste maand van 2022. Wat zijn 1 a 2 projecten die je dit jaar gedaan hebt, waarvan je hart écht sneller ging kloppen?
“Eigenlijk vind ik alles leuk. Anders zou ik het niet doen. Maar het is wel heel gaaf dat MSP Café goed loopt. Het levert veel plezier op en om zoiets voor elkaar te krijgen is gewoon leuk. Ook de radiomarathon op Cloud Expo, daar hebben we twee keer vijf uur radio gemaakt. Dat is niet alleen leuke content geworden, maar ook krijg je achteraf fijne respons. Ja, dingen doen die werken, daarvan gaat mijn hart wel sneller kloppen.”
Een ondernemer komt naar je toe en heeft weinig marketing- en communicatiebudget, wat adviseer je deze persoon?
“Vooral zelf leren. Klinkt misschien een beetje flauw, maar waar een wil is, is een weg. Als ondernemer moet je investeren en dat kost geld. Als je tegen de schilder zegt dat je niet voldoende geld hebt, dan zal hij je ook vertellen om zelf die kwast op te pakken. Iedere ondernemer steekt tijd en moeite in zijn of haar bedrijf, dan ga je een opdracht niet voor minder uitvoeren. Duik erin en doe het zelf!”
Ondernemerschap in 2023, welke zakelijke keuzes hebben jouw prioriteit?
“Verder de ICT markt in, maar ook meer radio. Zoals ICT Now op New Business Radio, dat is hét radioprogramma voor de ICT sector. Verder alles doorontwikkelen wat met MSP Society te maken heeft. Op dit moment ben ik ook bezig met een groot congres, dat staat na de zomer te gebeuren. Maar daar kan ik nog niet zoveel over zeggen. Verder geef ik ook Sales Bootcamps. Maar sales is geen vak in Nederland en zeker niet binnen ICT. Dat zou ik wel graag anders willen zien. Het plan is dan ook om jongeren hiervoor te enthousiasmeren. Vandaar dat ik dit bij mbo opleidingen binnen de ICT sector door zou willen voeren. Zodat er een nieuwe, frisse lading salesmedewerkers de sector binnenstroomt.”
Dus we gaan nog wat van je horen aankomend jaar?
“Ja, dat zou zomaar kunnen!”