Je kunt er niet meer omheen. Iedereen heeft het erover en probeert er iets van te maken. Begon het nog met de legitieme vraag “ Wat zet ik nu toch op Social Media”, plots gonst het overal van de kreet “Content Marketing”. Met een mooi verhaal je potentiële markt informeren en verleiden. Helaas is nog niet iedereen even succesvol en blijft de meeste B2B Content nog Inhoudsloos. Hier daarom 7 redenen waarom het vaak mis gaat:
Je kunt er niet meer omheen. Iedereen heeft het erover en probeert er iets van te maken. Begon het nog met de legitieme vraag “ Wat zet ik nu toch op Social Media”, plots gonst het overal van de kreet “Content Marketing”. Met een mooi verhaal je potentiële markt informeren en verleiden. Helaas is nog niet iedereen even succesvol en blijft de meeste B2B Content nog Inhoudsloos. Hier daarom 7 redenen waarom het vaak mis gaat:
1 – Wij van WC-Eend …
Met zo’n titel begrijpt u vast direct wat ik bedoel toch? Waarom gaan de meeste blogs en artikelen dan alleen maar over jullie? Tel om te beginnen eens de “Wij’s” en schrap daar driekwart van. En probeer eens niet af te sluiten met een quote dat jullie oh zo goed begrijpen wat de klant echt nodig heeft en dat hij maar moet bellen voor een afspraak. Als de inhoud goed is doen ze dat vanzelf wel.
2 – De Marketing Manager
Echte content komt uit je organisatie en niet (alleen) van de Marketing Afdeling. Zwart-Wit gezegd: Veel Marketing Managers begrijpen de ballen van wat er in de organisatie gebeurt. Het zijn juist je service-medewerkers, engineers en zelfs de receptioniste die weten wat er speelt in jouw bedrijf. De Marketing Manager moet niet de content bedenken maar de medewerkers coachen en stimuleren om de content die op de werkvloer rond zwerft op te pakken en te delen.
3 – De Stagiaire
Oh jee .. we moeten iets met Content en Social Media dus laten wij een (goedkope) jonge stagiaire dat dan maar doen …. Inderdaad een heel goed idee om iemand met nul-werkervaring, die bij je komt om te leren hoe het er in het echt aan toe gaat in een echt bedrijf, hierop te zitten. Die weten namelijk al van hun geboorte af hoe jouw organisatie en markten in elkaar steken en hoe je met klanten en prospects moet communiceren…. Of misschien toch nog niet?
4 – Iemand anders doet dat voor ons.
Wij snappen daar niets van dus laten wij het wel door iemand anders doen. Die zet leuke berichtjes voor ons klaar en zo … Nee, wij hebben er nog meer geld tegenaan gegooid en ons reclamebureau doet dat voor ons.
Content is geen reclame, en (ik herhaal) moet van binnenuit komen. Hulp is prima, maar die moet erop gericht zijn dat de organisatie het zelf snel oppakt. Pas dan komt er Content met echte inhoud boven drijven.
5 – Wie is in hemelsnaam “Wij” ?
Een organisatie bestaat uit mensen en niet enkel uit een logo. Content met een “gezicht” maakt eerder connectie. Het hoeft niet altijd de CEO te zijn die je bedrijf smoel geeft. In basis zijn alle medewerkers ambassadeur van de organisatie. Zij geven de boel kleur en gezicht, maar zijn ook je belangrijkste USP. Train ze, begeleid ze en geef ze de kans om echt leuke en boeiende content te delen met hun en jouw netwerk. Medewerkers die content genereren zijn niet alleen je beste ambassadeurs, maar zullen zich ook veel sterker gebonden voelen aan het bedrijf dat ze hiervoor waardeert. Zo worden Medewerkers in één klap Mede-Merkers.
6 – Open deuren intrappen
Je klanten zijn echt niet van gisteren. Laat daarom die open deuren eens links liggen maar geef een originelere blik en visie op het onderwerp dat je aansnijdt. Van die 13 in een dozijn stukjes zijn er meer dan zat. Ze boeien niet en geen enkele lezer zal het dan ook helemaal gaan uitlezen. Laat staan dat ze gaan reageren of nog beter, het gaan delen met hun (sociale) netwerk! Zorg voor een glimlach of controverse en zorg dat je een dialoog weet te starten met je content.
7 – B2B = Boring to Boring
Waar is het plezier gebleven? Of zeg je alleen maar dat je een dynamische jong organisatie bent die de klant ontzorgt? Veel content is niet alleen ontzettend saai maar ook nog eens “te Braaf” en daardoor “te Saai”. Content is niet alleen maar een wekelijkse blog van minimaal 1500 woorden. Gebruik eens een foto, doe een onderzoek en maak een infographic. Maar wees vooral origineel. Pas dan kan je als Thought Leader worden gezien en je onderscheiden van de saaie massa. Polijst het niet helemaal glad maar laat het lekker ruw. Laat zien en horen wat er bij jouw gebeurt en wat jouw visie is. Dan pas zal het echt iemand raken.