B2B organisaties hebben nog steeds moeite met het optimaal benutten van de kansen op Social Media. Veel geloven dat Facebook, Twitter, YouTube en zelfs LinkedIN niets opleveren. “Social Media is niets voor ons.. dat is een B2C dingetje.”
B2B of B2C is allang niet meer de vraag. Het gaat bij het communiceren met je doelgroep maar om één ding, namelijk H2H … Human to Human. Daarin gaat helaas nog veel mis. Welke van de volgende 9 redenen hiervoor zijn bij jouw organisatie daar de oorzaak van?
1. De directie doet niet mee
“Social Media? Dat is niets voor mij. Daar heb ik het veel te druk voor.” Het zijn de veelgehoorde excuses van directies om maar niets te hoeven doen. Vreemd wat mij betreft. Zeker als baas van de tent ben je “het gezicht van de toko”. En zou je oprecht geïnteresseerd moeten zijn wat er in je markt, bij je klanten en prospects en in de wereld gebeurt. Onderzoek toont aan dat 84% van de bedrijven ervan overtuigd is dat Social Media onmisbaar is de communicatie met hun markt. Toch is slechts 3% van de directeuren zelf actief … Wordt daarom die directeur die wel de potentie van Social Media inzet voor jouw bedrijf en laat direct je concurrenten achter je.
2. Het blijft een dingetje van de Marketing afdeling
“Social Media? .. dat doet de afdeling Marketing” hoor je veel organisaties zeggen. Het is een begin maar ook niet meer dan dat. En als het daar blijft hangen mis je veel kansen. Social Media gaat niet alleen over het zenden van boodschappen. Het geeft juist de kans om te luisteren en de dialoog aan te gaan met anderen. H2H is een taak van de hele organisatie en van iedereen die jouw logo op zijn visitekaartje heeft staan.
Bovendien komt de leukste content van de werkvloer zelf en zo krijgt het bedrijf vele echte gezichten. (zie ook punt 6)
3. We laten het lekker door een ander doen
Wat een gedoe allemaal dat Twitter en Facebook. Weet je wat … daar huren we een hippe stagiaire voor of een extern bureautje. Leuk bedacht en per definitie slecht uitgevoerd. Denk je nu echt dat iemand zonder enige ervaring of continue feeling met jouw organisatie jouw verhaal kan vertellen? Als dat zou kunnen zou ik ze dan maar meteen ook de afspraken met je belangrijkste klanten laten oppakken…. Of hou je dat wel liever zelf in de hand?Met Social Media kan je bij uitstek laten zien waar jouw organisatie voor staat en een kijkje in de keuken gunnen. En dat moet je volgens mij gewoon zelf doen.
4. Angst en regels
“Nee hoor, bij ons geen Social Media.” Want mijn medewerkers zouden wel eens wat verkeerds kunnen zeggen. Wij zijn dan ook niet begonnen met een Social Media plan maar met Social Media Guidelines. Daarin staat precies wat er Socimedewerkers en help ze hun creativiteit en netwerken in te zetten voor hun werk. Moet je eens kijken wat er dan gebeurt en hoe iedereen daar van opfleurt. En doet iemand per ongeluk iets dom. Zet hem of haar dan niet te kakkerd, maar zie het als een leermoment voor iedereen. Dan wordt Social Media net zo een onderdeel van het dagelijkse werk als het bellen van een klant of het verzenden van een e-mail.
5. Onze klanten zitten niet op Social Media
Dan vraag ik mij af wie jouw klanten zijn? Met alleen al meer dan 4 miljoen Nederlandse LinkedIN accounts en 8.4 miljoen actieve Facebookers in ons land ben ik benieuwd onder welke steen jouw klanten dan wonen …
Doet mij denken aan de tijd dat ik eind vorige eeuw met een klant van mij sprak over het feit dat zij met hun boekhandels het Internet op moesten. Mijn opmerking werd met dezelfde bewering van tafel geveegd. Een paar jaar later konden zij voor 200.000 gulden Bol.com overnemen maar zagen daar niets in. Het gevolg is nu dat zij van faillissement in faillissement vallen.
6. Het bedrijf blijft een logo
Als je Coca-Cola of Heineken bent is je logo geweldig. Maar hoe mooi je logo ook is, het blijft geen “gezicht”. Het kan ook andersom. Richard Branson is Virgin, en in de praktijk het logo van zijn firma.
Natuurlijk heb een company-page op LinkedIN en Facebook. Maar het is uiteindelijk het gezicht van een echt mens dat telt in de echte H2H communicatie.
Logo’s praten met Logo’s … Mensen praten met mensen. Klanten kopen ook niet van uw logo maar van uw verkoper. Zij willen dan ook een bekend gezicht zien. Dat schept vertrouwen.
7. Wij Tweeten & Facebooken alleen tijdens kantooruren
Social Media kent geen vaste openingstijden en de houdbaarheid van uw bericht op bijvoorbeeld Twitter is meestal minder dan een tiental seconden. Houdt daar dus rekening mee en denk niet dat een bericht op maandagmorgen 10 uur (het vergadermoment) iemand zal bereiken.
8. Het gaat alleen over ons
Kent u ze, die types die op een borrel alleen maar staan op te scheppen over zichzelf en niet naar je luisteren? Waarom doe je dat dan zelf op “Social” Media?
Een dialoog ga je aan door te luisteren en te reageren op anderen. Niet door de hele tijd “leuke” berichtjes over jouw eigen club de ether in te slingeren. Doe het anders en: – “Luister naar ,reageer op en help je netwerk.” Want wie goed doet, die goed ontmoet is, zoals in het echte leven, ook op Social Media waar.
9. Medewerkers worden niet getraind
Het feit dat iedereen een account heeft op minimaal 2 platformen wil niet zeggen dat ze ook precies begrijpen wat ze er echt mee kunnen. Hoe waarborgen zij hun eigen privacy en kunnen ze optimaal gebruik maken van de mogelijkheden. Dan is de ROI van Social Media heel eenvoudig te maken. Nieuwe klanten en deals zijn er echt te vinden. Investeer in je bedrijf door te investeren in je medewerkers en gun jezelf een Social Media wijs bedrijf.