Het verhaal is al eeuwen oud. Het mooiste schijnt het om het ’s avonds opgevoerd te zien worden tussen de Piramides van Gizeh. Verdi schreef het epos over een tot slavernij gedoemde prinses die de legerkapitein steelt van een Egyptische concurrente. Elton John en Tim Rice stofte het verhaal af en bliezen het als musical nieuw leven in. Joop pakte het op en verleidde velen tot een bezoek aan zijn mooie theater. Mocht hij het, en dat zal vast een keer gebeuren, nog een keer op de planken zetten, ga er dan eens heen. U zult niet teleurgesteld worden al is het einde niet happy te noemen.
Zelf heb ik zojuist een klus afgerond om de offertes van een ICT bedrijf af te stoffen. Het verhaal was duidelijk wat sleets geworden en schreeuwde om modernisering. Jaren plakken en knippen maakte het lezen er niet eenvoudig op. De produkten en diensten die werden neergezet waren wel met de tijd mee gegaan en helemaal in de `Wolken`. Maar de hele voorstelling hing verder als los Egyptisch woestijnzand aan elkaar. Als je snel keek leek het een stevig bouwsel maar nadere bestudering bracht de gaten en scheuren snel aan het licht. Om kort te zijn…. Er was geen touw meer aan vast te knopen. De scenes liepen dwars door elkaar en het begin en einde waren helemaal zoek. Bovendien waren en net zoveel zijpaden ontstaan als in GTST. Het plot was daardoor ontploft en in duizend stukjes door de warme woestijnwind door elkaar geblazen.
En ook bij het schrijven van uw epos aan uw prospect draait alles om “de Kunst van het Weglaten”. Alle opsmuk de deur uit en terug naar de basis. Daarbij zijn een aantal eenvoudige handgrepen die de boel weer uit de coulissen kunnen jagen.
Maakt het niet te druk. Probeer niet alles in één keer weg te geven. Niet het hele ensemble in de eerste scene de bühne op, maar bouw het logisch op. Leg duidelijk uit wat de lezer kan gaan verwachten en werk naar een hoogtepunt toe. Beperk daarbij je zelf tot de kern.
Velen proberen alle mogelijkheden van het orkest te laten horen. Niet doen! Opties zijn prachtig maar die koop je pas na de eerste voorstelling. Door de herrie snapt de klant niet meer waar het omgaat, hoort de boodschap van de solist niet meer en haakt af.
Zie u offerte als een liefdesbrief waarmee u de klant wilt verleiden. De bedoeling is namelijk dat deze zich voor jaren aan uw bindt. Samen begint u aan een relatie als het goed is heel lang zal gaan duren. Het schenken van vertrouwen, maar vooral het begrijpen van de behoeftes van de andere partij zijn daarbij de sleutel. Daar mag u best wat tijd en aandacht aan besteden. U bent uiteindelijk op zoek naar AIDA. Niet de mooie prinses maar de Attention, Interest, Desire en Action van de lezer.
Mijn tip is daarom ook om in Aktie te komen en die al 100 keer gekopieerde en hergebruikte offerte weer eens wat Aandacht te geven. Verplaats u zelf in de Interesses van uw toekomstige relatie, zodat zij niet anders kunnen dan u willen hebben.