Gedurende de laatste maand van het jaar kijk ik al jaren graag naar het programma Top 2000 A GoGo. In de zetting van een gezellig café wordt gedurende een week de hele Top 2000 van dat jaar doorgenomen. Natuurlijk weet iedereen allang dat Queen weer op de eerste plaats staat. Het zijn dan ook voor mij de leuke verhalen rondom bekende nummers en artiesten die mij veel plezier brengen. Er blijkt heel wat voortgeborduurd te worden op ideeën van anderen zonder dat men het over plagiaat heeft. (Grappig voor een industrie die toch blijft vasthouden aan kopieerbeveiligingen maar dat terzijde)
Wat mij echter steeds weer opvalt, is dat veel van de wereldhits in een verloren moment zijn ontstaan. Een handjevol akkoorden, een eenvoudig thema een refreintje en hup daar komen de gouden platen. Neem bijvoorbeeld eens Yesterday van de mannen uit Liverpool. Geschreven en opgenomen aan het einde van een opnamedag, met een tekstje in een vertaling al snel in de categorie ”Rijmelarij van Lik me Vessie”. Maar door de eenvoud en helderheid wel het meest gecoverde nummer ter wereld. Het is meer dan 3000 keer door verschillende artiesten opgenomen.
Een mooi bewijs dat de grootste successen helemaal geen ingewikkeld plan nodig hebben. Één goede ingeving en er vooral niet veel aan sleutelen en toch succesvol.
Hoe anders is het met de “geweldige” plannen die in de loop der jaren mij door partijen uit de markt zijn voorgehouden. Prachtig uitgewerkt in flitsende PowerPoints met een opeenstapeling van aannames. Zo geweldig doorgedacht waardoor het meer dan een uur duurt voor het aan je is uitgelegd. De verkopers, die het moeten gaan uitleggen aan de klanten, hebben minimaal dagdeeltraining nodig om voordat ze de weg op kunnen.
Het mag dan ook geen verassing heten dat veel van die plannen de eindstreep niet halen.
Gisteren hoorde ik over het maken van uitgebreide plannen een mooi verhaal. Een MBA in 2 minuten. Een verhaal dat ik graag hierbij voor u cover in deze column.
Het gaat over een vader van een zoontje dat voetbalt in de F6. Het laagste elftal van de kleinste jongetjes dus. Het zoontje is daar de keeper en zijn “moments of fame” bestaan uit het uittrappen van de bal. Hij roept dan de naam van één van zijn vriendjes : DYLAN ! En trapt dan de bal natuurlijk de andere kant uit. Dylan boos en de ontvanger van de bal te verbaasd om er iets zinnigs mee te doen. De plannen komen nooit overeen met de werkelijkheid want de geschopte bal volgt nooit de bedachte richting.
De vader gaf hem toen de volgende opdracht: Eerst trappen en pas daarna roepen. Een gouden regel die zich bewijst in de praktijk. Zoontje de keeper geeft de bal een rotschop en kijkt dan vervolgens wie de gelukkige ontvanger gaat worden. Om dan snel zijn naam te roepen : STIJN !!!!.
Stijn, team en coach zijn zo gelukkig met deze geweldige keeper dat hij nu de vaste goalie is van de F1. Succes in de dop door eerst te doen en dan te denken.
Er zijn dan volgens mij een paar zaken die u in de gaten moeten houden met het bedenken van een plan. Maak het niet te ingewikkeld. Ga er niet eerst weken opzitten broeden, plannen en doorredeneren. Kom gewoon in beweging, doe wat je denkt dat goed is en houd de acties die goed zijn.
Mocht er dan toch de behoefte zijn om het op te schrijven houd het dan simpel en duidelijk zodat iedereen meteen begrijpt wat de bedoeling of de aanbieding is. Wat mij betreft is het pas een goed idee als het op de achterkant van een Bierviltje is uit te leggen.