Op de Botermarkt in Haarlem treft u de monumentale drogisterij Van der Pigge aan. Voor iedere Haarlemmer een groter begrip dan de Olie. Als je onder de Gaper doorloopt lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Je waant je 150 jaar terug in de tijd. Want sinds 1849 is er niets veranderd aan het interieur en ruik je de aanwezige drogisterijwaren en geschiedenis. Rond 1920 lieten de heren Vroom een Dreesmann een heel blok aan panden in Haarlem slopen om hun grootse Warenhuis er neer te zetten. Maar Van der Pigge was koppig en liet zich niet door het grootwinkelbedrijf verjagen. Zo gebeurde het dat het grootkapitaal om de kleine ondernemer heen moest bouwen en zij nu beiden een bekend ankerpunt zijn in de Haarlemse binnenstad.
In elke editie van Connexie deponeert hoofdredacteur HP
van Tilburg een stelling waar ik op reageer.
De stelling van de editie van april 2010 is:
Door de IT en Telecom convergentie zal de traditionele telecom dealer verdwijnen.Daarbij moet een dealer zowel vast als mobiel aanbieden om mee te kunnen blijven doen.
Voor de reactie op deze stelling neem ik je graag even mee naar Haarlem. Op de Botermarkt treft u daar de monumentale drogisterij Van der Pigge aan. Voor iedere Haarlemmer een groter begrip dan de Olie. Als je onder de Gaper doorloopt lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Je waant je 150 jaar terug in de tijd. Want sinds 1849 is er niets veranderd aan het interieur en ruik je de aanwezige drogisterijwaren en geschiedenis. Rond 1920 lieten de heren Vroom een Dreesmann een heel blok aan panden in Haarlem slopen om hun grootse Warenhuis er neer te zetten. Maar Van der Pigge was koppig en liet zich niet door het grootwinkelbedrijf verjagen. Zo gebeurde het dat het grootkapitaal om de kleine ondernemer heen moest bouwen en zij nu beiden een bekend ankerpunt zijn in de Haarlemse binnenstad.
Van der Pigge is ook in de loop der jaren niet uit de markt gedrukt door de opkomende drogisterijketens, maar heeft zich een eigen plek op de markt en de harten van de Kennemers veroverd.
Dat is niet alleen te danken aan het uitgebreide assortiment. Maar het is vooral de kennis van het personeel van Van der Pigge dat verbaast. Zelden tref je zulk uitgebreid en duidelijk advies voor uiteenlopende kwaaltjes en vragen. Er is geen klant die niet naar buiten gaat met een wonderlijk potje zalf of een puntzaak speciale kruiden. En verrek….’t werkt ook nog!
Dit zelfde principe gaat volgens mij ook het verschil maken in onze branche. Als ik denk aan de traditionele telecom dealer…..en wie de schoen past trekt hem aan….zie ik een dozenschuiver voor mij. Verkopend op basis van technische specs en bang voor de veranderende wereld om zich heen. Maar bovenal een productenverkoper pur sang.
En daar ligt de valkuil. Want die producten zijn overal te koop. En meestal nog goedkoper of met een betere aanbieding. Daarvoor hoef je niet bij de dealer te zijn. Even googelen en de keuze is overweldigend. De vraag van de klant is alleen, “Wat heb ik nu nodig voor mijn communicatie vraagstuk?”.
Daar komt de toegevoegde waarde van de Communicatie Specialist die de werkelijke vraag van de klant beantwoordt. Onze communicatiewereld verandert van dag tot dag. Om dat bij te kunnen houden moeten wij allen veel tijd en moeite steken in het op peil houden van onze kennis. Dat is voor onze klanten geen core business.
Verkoop daarom eerst een goed advies. Verdiep je in de klant en begrijp zijn vraagstukken. Kijk dan om je heen in je eigen winkel en pak die onderdelen uit het schap die noodzakelijk zijn voor de oplossing. En natuurlijk zitten daar vaste als mobiele onderdelen bij. Maar misschien ook wel diensten uit de wolk of een gedegen projectplan om de klant echt verder te helpen.
Laten wij daarom afspreken dat de telecom dealer dan ook Communicatie Specialist wordt en zijn Kennis gebruikt om te verkopen. Dan weet ik zeker dat hij, net zoals de Gaper boven de deur van Van der Pigge, nog jaren lang zijn tong kan uitsteken naar iedereen die voorbij loopt 😛