Als student had ik een baan als verkoper bij een speciaalzaak in overhemden en stropdassen. De zaak was gevestigd op een mistroostig plein aan het rand van het centrum. De plek waar de bussen aankwamen en pal naast de uitgang van een grote parkeergarage. Om te zorgen dat de potentiële klanten niet zijn zaak voorbij renden naar de stad die 100 meter verderop begon had de eigenaar, de jongste telg van een bekende supermarktfamilie, een slim idee. Op de stoep zette hij een weer-en windbestendig bord met de tekst “Bij ons is de koffie altijd vers!”.
En het werkte! Er kwamen inderdaad mensen binnen. Niet opzoek naar een mooie das of fraaie manchetknoppen … maar op zoek naar gratis koffie. Oh ja … en of er ook een koekje bij was … gratis. Het barretje was iedere morgen vol, maar niet met “klanten”. Het waren namelijk vooral dames op leeftijd van de doelgroep “met haarnetje en boodschappenwagentje en klein kefferig hondje” die gezellig kwamen beppen. Een doelgroep die nooit iets zou kopen maar de service wel bijzonder op prijs stelde.
In mijn Facebook zie ikook steeds meer van deze dametjes langskomen. Ze Liken de hele dag Bikini’s, Loungesets, Vliegtickets en ander spul. Onder het mom van Like, Share and Win propt iedereen zijn foldertjes door mijn brievenbus en proberen zij een gratis kopje koffie te krijgen in een winkel waar ze nooit iets zullen kopen. Winkels die denken dat ze onwijs goed bezig zijn met Facebook en reuze origineel zijn met hun weggeef- actie.
OK, ik neem aan dat iedereen nu wel bekend is met het feit dat Facebook dergelijke acties verbiedt, op straffe van afsluiting van je account. Maar je mag ook niet de winnaars benaderen via Facebook. Klik hier maar Guidelines van Facebook zelf.
Het is jammer dat Facebook niet zelf harder optreedttegen overtreding van haar eigen regels. Want nu gaat deze spam door en verliest het platform langzamerhand de aantrekkelijkheid. Veel Facebookers klagen erover met het gevaar dat zij ook het platform zullen verlaten op den duur als deze terreur aanhoudt. Door het “gedogen” van deze acties En als je denkt dat het allemaal wel zal meevallen … vraag het dan maar eens aan de callcenter branche wat zij vinden van het “Bel-me-niet-register” waar 8 miljoen Nederlanders zich hebben gemeld om niet meer te worden lastiggevallen.
Maar ook als bedrijf zou je goed moeten nadenken of je een dergelijke actiewel zou moeten willen want ….
Zijn Likes de moeite waard?
Natuurlijk. Hartstikke leuk al die Likes. Maar gaan ze ooit iets bij jou kopen? Die fietsenmaker uit Harmelen, wat moet hij met die 13.000 Likes uit heel Nederland? Die kopen echt nooit iets bij hem. Veel te ver weg. Interactie zal hij nooit meer hebben met deze groep. En dat kan vergaande gevolgen hebben.
Facebook stuurt namelijk niet elke update op jouw fanpage naar al je fans. Zij hanteren daar duistere parameters voor die bekend staan onder de naam Edgeranking. Het betekent wel dat als jouw Likes “vervuild” zijn met oude dametjes met winkelkarretjes en dat je dus nog veel minder van je echte Fans zal bereiken….
Win een Gratis reisje New York, Headphones, iPhone, Loungeset etc etc etc
Toch worden nog velen overgehaald om iets te delen om iets te kunnen winnen. Je hebt ze vast wel voorbij zien komen. Meestal in de trant van: “ Wij hebben 239 iPhones die uit de doos zijn en die geven wij nu weg als je onze pagina liked” of “ Deel dit bericht met je vrienden en win een Gratis reis naar New York”. Geloof je dat nu echt?
Deze “acties” zijn pure oplichting en niemand zal ooit iets winnen. Het is de eigenaren namelijk te doen om zoveel mogelijk likes op hun pagina te vergaren. Waarom denk je? … Om ze te verkopen. Er is een levendige handel in Facebook Pages met Likes op E-Bay een andere platformen. Niet zo slimme organisaties kopen die voor veel geld omdat ze denken dat ze daarmee instant succes en fans op Facebook hebben. Ze vormen de pagina om en lijken dan in 1 keer een goedgevulde basis te hebben ….. terwijl ze natuurlijk eindigen met een barretje vol met commercieel oninteressante oude dametjes.
Wees dus origineler en bedenk iets waarmee u echt interactie krijgt met uw doelgroep. En als u het zelf niet weet te bedenken ga dan niet rommelen maar neem iemand in de arm die u wel kan helpen.
“Oh ja … en die dames zult u vragen? “… Daar zijn we vanaf gekomen … gewoon drie weken volhouden dat het heel jammer is dat het koffiezetapparaat kapot is …