Als oom Herman op bezoek was geweest dan rook je dat dagen later nog. Zijn penetrante sigarenlucht bleef als een territorium afzetting aan de gordijnen plakken. De broer van mijn oma was een enigszins eigenwijze man met een geheel eigen kijk op de wereld. Hij was ook niet te beroerd om die aan anderen te verkondigen. In de tijd van “ingezonden brieven in de krant” was hij een vaste schrijver die zich zo nodig , en vaak onnodig, lekker kon opwinden over de misstanden in dit land en de wereld.
Voor familie en vrienden knipte hij allerlei “interessante” artikeltjes uit de krant en tijdschriften. Om die met een handgeschreven kanttekening in een envelop te stoppen en op de post te doen. Ook mijn vader kreeg regelmatig zo’n verzameling papiersnippers opgestuurd. Het was niet altijd meteen duidelijk wat de intentie van die berichtjes was, maar oom Herman was in ieder geval zijn mening even kwijt.
Vorige week had ik de eer om te mogen spreken om een groot Social Media congres in Antwerpen. De dag werd ingeleid door een goeroe op dit vakgebied en verder aangevuld met allerhande marketeers die hun licht lieten schijnen op de Business van Social Media.
Veel ingewikkelde grafieken, doodsaaie tekstuele PowerPoint slides en marketing standpunten moesten inzichtelijke maken hoe je als bedrijf of merk Fans kon vinden en Likes genereren, of soms zelfs kopen(?!). Allemaal semi-academisch onderbouwt en als theorie zeer waarschijnlijk ook geheel kloppend en slim uitgedacht.
Facebook en Twitter zijn niet de nieuwe advertentie pagina om, de door jou bedachte boodschap, op het bordje van de consument te leggen. Die deze dan met gejuich zal ontvangen om vervolgens jouw merk voor het leven in de armen te sluiten …..
Social Media als Loeki de Leeuw 2.0.
Ja hoor, alsof al die 900 miljoen mensen in de wereld een account bij Mark Zuckerberg geopend hebben om jouw fanpages leuk te vinden. En de geschatte 175 miljoen Tweets per dag praten allemaal positief over jouw merk. Niet dus! Social Media heeft niets voor niets het woord “Sociaal” in zich en gaat in eerste instantie over de relaties tussen mensen. En waarom hebben die mensen allemaal een account geopend? Gewoon …. Net zoals oom Herman… om te delen wat ze bezig houdt en daarvoor erkenning of een platform te vinden en te krijgen. Als oom Herman nog had geleefd zou hij zich helemaal thuis voelen op Facebook, zich suf Twitteren en elke dag een mooie Blog kunnen schrijven. Lekker zijn mening verkondigen zonder tussenkomst van de “ingezonden-brieven-redacteur”.
Gedrag je als merk of bedrijf niet als een ordinaire tweedehands autoverkoper. Maar gewoon als een gezellige gast aan de Stamtafel. Als gaat zitten schetteren en probeert te verkopen zonder mee te doen in dit sociale spel dan ga ik op zoek naar een Nee-Nee sticker. Want je steekt virtueel gewoon een sigaar op en laat je iedereen in een stank zitten waar niet om gevraagd is.
En daar is niets “Vind-Ik-Leuk” aan.