Met wijn doet u mij geen groot plezier. De passie voor drank zit hem bij mij in Whisky. En dan niet het gemengde spul van Jan de Wandelaar, maar mooie Single Malts met klinkende namen als Ardbeg, Lagavulin, Laphroaig, Coal Ila en Bruichladdich. Met turf gestookt in traditionele koperen stills, jaren bewaard in mooie houten vaten waar de zeewind doorheen gegaan is. Whisky met een hoofdletter en zonder e dus. Een naam ontstaan uit het oud Gaelic voor Levenswater (Uisge Beatha) Deze hele industrie is in de middeleeuwen bedacht door de Ieren en door de Schotten verfijnd. Ze heeft bijna het loodje gelegd in de Amerikaanse drooglegging. De restanten zijn in de jaren 70 door grote firma’s opgekocht en onder de bekendere namen op de markt gegooid, en door u in de Cola.
Maar nog geen 10 jaar geleden ontstond en een groep liefhebbers in Nederland voor de nobele tradities van het Whisky stoken en trok de markt weer rap aan. Oude distillerys werden geopend, maltling floors schoongemaakt en kilns heropend. ( Als u mij kwijt raakt kijk even op Wikipedia onder Whisky).
En hoe breng je dan je waar aan de man? Want we hebben het hier over bedrijven met 12 a 20 medewerkers, gelegen op 5 uur rijden en varen van de dichtstbijzijnde luchthaven met een produkt dat lang moet rijpen om lekker te worden.
Het sleutel woord is dan “Marketing”. Deze traditionele firma’s hebben het helemaal begrepen hoe zij zichzelf moeten presenteren en de klant aan zich kunnen binden. Daarbij worden alle technische termen vermeden en geen woord vuil gemaakt aan chemische componenten. Maar er wordt wel heel veel aan beeldvormingen, traditie, smaak (dus klant) ervaringen en sferen gecreëerd. Beeldvorming die wel authentiek is. Want als je de distillery in kwestie bezoekt blijkt volledig aan alle verwachtingen te worden voldaan.
De lokatie is nog mooier dan op de foto’s, de medewerkers ongelofelijk vriendelijk. Je mag overal je neus in steken om de sfeer en vocht te proeven. De Stillman vertelt je trots over zijn apparatuur en de manager nodigt je uit om in zijn kamer iets bijzonders te proeven. Dan maak je als bedrijf elke belofte waar en creëer je een band die onbreekbaar is.
Ondanks de traditie zetten zij alle mogelijke middelen, en vooral het web, in om je van informatie te voorzien. Zo heeft Ardbeg een eigen committee en bij Laphroaig kan je vriend worden en eigenaar van 1 cm2 grond. Waarop je bij bezoek een vlaggetje mag zetten en je huur krijgt betaald in een miniflesje 10 years old. En geloof mij, iedereen doet dat en ziet het als een hoogtepunt van zijn bezoek.
Het succes van deze marketing hebben een vriend en ikzelf deze week zelf aan den lijve ondervonden. Via Twitter waren wij vorige week op de hoogte gebracht dat Ardbeg op maandagmorgen 9 uur een speciale botteling van 3000 flessen op de markt zou brengen. Deze Special was eigenlijk een opruiming van het magazijn waar een paar verloren oude vaten boven water waren gekomen. Wij hebben, samen met 25.000 andere liefhebbers, binnen 2 minuten het hele webshopje voor meer dan 24 uur op z’n kop gezet!
Dan blijkt zelfs dat voor liefhebbers van traditie alle moderne communicatiemiddelen als Twitter, websites, maar ook goede verbindingen en stabiele apparatuur de marketing tools te zijn die het Uisge Beatha vormen voor succes. Dus ook voor u en uw klanten. Gelukkig hebben wij ieder 2 flessen die na een paar dagen al voor de dubbele prijs op E-Bay gekocht worden. Denk daar maar eens over na 😉