Je wikt en je weegt, de huisstijlpolitie van je organisatie zit je in je nek. Kan je dit wel zeggen? Is het wel zakelijk en netjes genoeg? En die foto? Die is wel heel erg lelijk en wat sta je er raar op …..
Het moet mij echt van het hart. De meeste posts op je LinkedIn lijken op elkaar. En vind jij echt dat je je onderscheidt van de rest van je netwerk met dat grafiekje? Of dan die foto van die nieuwe machine die je van je baas mag verkopen? Misschien stel ik je erg teleur, maar daar is echt niemand in geïnteresseerd …
Dame van Communicatie
Je LinkedIn is jouw zakelijke visitekaartje. Met commerciële staar stuur je op aanwijzing van de marketingafdeling de laatste aanbieding en nieuwtjes je netwerk in. Op verzoek heb je op de shareknop geklikt en dan is zij van Communicatie ook weer gelukkig. Of je netwerk het interessant vindt is helemaal niet belangrijk. Met een beetje mazzel krijg je er 1 like op .. van haar .. de dame van Communicatie …
Doe eens gewoon!
Zo heb jij je ook in het keurslijf van de terminale saaiheid laten drukken. Want doe maar zakelijk, dan doe je al gek genoeg. De content wordt je netjes aangereikt door de organisatie. Allemaal correct en goedgekeurd. En waarom zou je zelf iets bedenken? Dan kan je alleen maar fouten maken. Creativiteit is aan jou niet besteed en je netwerk zit er al helemaal niet op te wachten. Die willen interessante nieuwtjes over jouw bedrijf en jouw producten. Daar zitten ze met smart op te wachten. Of toch niet?
Zo ben jij niet
Maar jij bent gelukkig niet zo. Jij houdt je eigen digitale socialmedia-broek op. Je snapt dat een goede Social Selling Index heel belangrijk is voor je commerciële succes. Bij elke post hoort een plaatje en moet jij de lezer rechtstreeks aanspreken. Want U is dood, lang leve jij! En je weet ook dat het plaatsen van een Selfie op LinkedIn de ultieme Social Selling Tool is. Succes is gegarandeerd.
Duim moment
De hoeveelheid informatie op LinkedIn is overweldigend. Iedereen meldt je van alles. Het laatste seminar met drie bezoekers was een overweldigend succes, dat nieuwe product is de redding van de mensheid en iedereen is supertrots op zijn collega’s omdat ze eindelijk eens hebben gedaan waarvoor ze zijn aangenomen. Je scrollt erdoorheen met gepaste verveeldheid. Geeft misschien een like aan een bekende. En zo denkt jouw netwerk dus ook. Als je echt de aandacht wil trekken, zal je moeten opvallen. Je krijgt een fractie van de seconde de tijd om het Duim-moment te creëren en te zorgen dat iedereen jouw bijdrage ziet. Opvallen is noodzaak.
Scheef zetten
Opvallen lukt alleen als het anders is. Als jij het beeld van de scroller weet te verstoren. Jij moet de aandacht trekken en zorgen dat er door het brein van je netwerk een schokje gaat. Ze moeten stoppen met scrollen doordat jij ze verrast. En dat is doodsimpel. Trek de boel gewoon eens scheef en maak een foto met je mobiele telefoon. Ik zal je 2 simpele voorbeelden geven:
Case 1) De uitnodiging van je event.
Je hebt snel de neiging om bij een uitnodiging alleen de url van de inschrijfpagina te zetten. Doet iedereen en is super correct. Echter het effect is meestal minimaal. Of je maakt een scheve foto van je scherm en plaatst die op LinkedIn. Zoals het voorbeeld hieronder.Het effect: een paar duizend views binnen een paar dagen, door de likes, de verspreiding door het netwerk en concrete interesse in het event.
Case 2) Uit de krant
Op maandagmorgen viel mijn oog op een Garfield-strip in de krant. Wakker als ik was heb ik er een foto van gemaakt en op mijn LinkedIn gezet. Waarom, vraag je? Gewoon, omdat ik hem leuk vond en mijn netwerk voor een groot gedeelte uit ict’ers en telecommers bestaat. Binnen 2 dagen meer dan 9.000 views op het stripje. Maar door de verspreiding in mijn netwerk en dat daarbuiten meer dan 40 nieuwe bezoeken op mijn profiel en meer dan 50 likes. Likes en bezoeken van mensen die ik nog niet kende maar waar ik nu al een paar afspraken mee gemaakt heb. Hoe makkelijk kan het zijn …
Werk in uitvoering!
Schud de grijze saaiheid van je schouders en ga aan de slag. Als je er een zakelijke draai aan kan geven dan kan alles op LinkedIn. Een taart die je gewonnen hebt van je leverancier? De fietstocht met je collega’s? Het goede doel dat jullie samen steunen? Zelfs het schrijven van deze blog heb ik al op LinkedIn gezet. Gewoon een foto van mijn scherm met de kale ongeredigeerde tekst. Instant succes gegarandeerd. Wij willen zien wat jij aan het doen bent terwijl je het doet. De basis van iedere Real Life Docu.
En nu jij!
Doe vandaag iets scheefs. Maak een foto, houd je toestel scheef en zet hem op LinkedIn. Er is vast iets dat vandaag de hoofden op LinkedIn kan laten omdraaien en jou weer de gelegenheid geeft om in contact te komen met je netwerk. Al is het maar een foto van die geweldige blog die je aan het lezen bent 😉
Disclaimer & Waarschuwing: Mijn beweringen zijn 100% niet wetenschappelijk maar geheel gebaseerd op gefundeerde ervaringen.
Deze blog is eerder verschenen op 42Bis.nl