Als je niet weet wat voor hype Social Selling is, dan heb je zitten slapen. Social media, vooral LinkedIn, zijn onmisbaar geworden in ieder verkoopproces. Maar hoe zet je dit efficiënt in en meet je je eigen bereik?
In beweging
LinkedIn is een geweldig platform. Iedere organisatie zou haar medewerkers moeten motiveren om die dagelijks te gebruiken. De informatiestroom uit jouw netwerk is meer dan waardevol. Dus met een paar handigheidjes kan je eenvoudig nieuwe klanten scoren. De interface van dit zakelijke Facebook is echter niet altijd handig. Zo kan je veel dezelfde zaken instellen op verschillende plekken. Daarbij is het platform de laatste tijd behoorlijk in beweging. Zaken verdwijnen plotseling en nieuwe functionaliteiten worden plotseling ingevoerd. Het is daarom handig om je taalinstelling op ‘English’ te zetten, want de Nederlandstalige versie loopt vaak achter. Gebruik bovendien geen Internet Explorer meer om je LinkedIn pagina te bezoeken. Ervaring tijdens de, door mij gegeven, Masterclasses Social Selling is dat deze browser veel functionaliteiten op LinkedIn niet lekker weergeeft.
De bolletjes zijn zoek
Één van de veranderingen waar ik niet zo vrolijk van word, is het wegvallen van die ‘bolletjes’. Deze lieten eenvoudig zien wat het bereik van je updates is. Een mooie meetmogelijkheid die van de één op andere dag in de prullenbak verdween. Erg jammer, want het is goed om te zien of jouw updates wel of geen reacties oproepen. Op basis van metingen houd ik nu aan dat je met een update, geplaats op het juiste tijdstip, gemiddeld 25% van je netwerk bereikt. Elke like of comment op je update voegt daar een 150 views aan toe.
Verborgen pareltjes
Binnen LinkedIn zitten veel functionaliteiten verstopt die de meeste gebruikers over het hoofd zien. Al een tijdje geleden introduceerde LinkedIn echter een score waarmee je je eigen Social Selling Index (SSI) kunt achterhalen. Een soort Klout score maar dan alleen gebaseerd op jouw profiel en gedragingen op LinkedIn. En dat is best fijn, want binnen Klout dragen mijn LinkedIn-interacties maar voor 9% bij aan mijn score. En met het verborgen pareltje van de SSI-score kan ik binnen LinkedIn zelf meten hoe het met mij gaat.
Social Selling is hot
LinkedIn is het zakelijke platform en dat maakt het onmisbaar voor iedere professional. Verschillende onderzoeken bevestigen dat 78% van de Social Sellers succesvoller zijn, omdat zij Social Media gebruiken in hun verkoopproces. Daarnaast creëren zij 45% meer mogelijkheden. Dit succes is meetbaar, want 51% hiervan haalt ook daadwerkelijk hun target. Als dat geen reden is om je erin te verdiepen…
Hoe werkt het
LinkedIn SSI meet je op basis van 4 verschillende onderdelen. Voor ieder onderdeel kun je maximaal 25 punten krijgen. En samen vormen die dan jouw totale SSI-score die i theorie dus maximaal 100 punten kan zijn. In theorie, want 85 tot 90 punten is in de praktijk het maximum.
Punten krijg je voor:
- Vestig je persoonlijke merk – Maak je profiel compleet, waarbij je de klant steeds in gedachte houdt, en word een ‘thought leader’ door zinvolle posts te publiceren.
- Vind de juiste mensen – Of met andere woorden, gebruik de uitgebreide zoekfuncties voor het vinden van betere prospects.
- Deel met visie – Ontdek en deel updates die voor interactie zorgen en vind zo nieuwe relaties.
- Bouw aan relaties – Versterk je netwerk door connecties te maken met de juiste mensen.
Wil jij je scores verhogen? Lees dan ook: Ken jij 4 expert tips voor je LinkedIn profiel 4 expert tips voor je LinkedIn profiel en De top 10 LinkedIn missers.
Wat is jouw score?
Wat is die score waard vraag je? Meten is weten en over een bepaalde tijdsperiode kan je zien wat goed werkt op LinkedIn. Dat laat je zien of je wel of niet goed bezig bent. Dat is een reden om zo nu en dan te checken en misschien je persoonlijke LinkedIn-gedrag te verbeteren. Nou ben ik erg nieuwsgierig wat jullie score is, om te kijken hoe wij het als Nederlanders doen qua Social Seller land. Een beetje natte vinger onderzoekje, maar check hieronder je eigen SSI op LinkedIn.
1 reactie