In deze tijden van Content Marketing gaat het om de inhoud. Het schrijven van Blogs blijft daarom onverminderd een goede manier om je boodschap over te brengen. Of dat nu op je eigen website, een speciale Blog of rechtstreeks op LinkedIN is. Een Blog geeft je de mogelijkheid om jouw visie neer te zetten en te delen met anderen. Bovendien is een goede Blog geen vluchtig bericht, maar gaat soms maanden of zelfs jaren mee. Maar het “hoe” ga je nu “wat“ vertellen? En hoe zorg je dat je na 1 of 2 pogingen niet strandt en een eeuwig writer’s block optreedt. Daarvoor hier mijn 9 Tips:
1 – Geen Verkooppraatje maar informeer
Niets saaier dan een Blog die zich tijdens het lezen ontpopt tot een ordinaire advertentie. Informeer meer en laat je kennis zien. Dan volgt de interesse vanzelf wel.
2- Lijstjes
Het maken van een lijstje met tips houd het voor de lezer overzichtelijk. Dan weet je lezer precies waar hij of zij aan begint. En men is gek op makkelijke overzichtjes. En als je ze in de titel zet weet je lezer ook meteen hoeveel informatie hij of zij precies gaat krijgen.
3- Niet te lang
Het is je toch bekend dat de concentratieboog van de gemiddelde digitale lezer laag is? Er laag zelfs en volgens sommige onderzoekers nog lager dan de 8 seconden van een goudvis. Hou het daarom kort en bondig en 500 woorden is echt prima. En als je meer hebt? Probeer het dan eens op te delen in kleinere en beter behapbare brokken.
4- Laat het schuren
Natuurlijk laat je je Blog lezen om de spelfouten eruit te halen. Maar polijst de inhoud niet te veel. Juist een afwijkende mening en visie tellen. Trap geen open deuren in want daar zit niemand op te wachten. Oh ja .. en belerende tirades zijn ook een prima manier om je lezers weg te jagen naar iets spannenders.
5- Gebruik plaatjes
Ondersteun je verhaal altijd met minstens één of meerdere plaatjes. Daarmee pak je de aandacht en nodig je de lezer uit om ook echt te gaan lezen. Bovendien helpen de plaatjes op je Blog ook om je verhaal onder de aandacht te brengen op bijvoorbeeld LinkedIN en Facebook. Die nemen deze namelijk direct over als je de link naar je ideeën daar plaatst.
6- Pakkende titel
Een titel moet uitnodigend zijn en de lezer verleiden. Wees daarom kort en krachtig, en trek de aandacht naar je Blog. Geen inspiratie voor een titel? Ga dan eerst schrijven en dan vind je hem vanzelf terug in de laatste afsluitende zinnen van je verhaal.
7- Promoot
Bezoekers trekken naar je Blog doe je door het verhaal te promoten op de verschillende Social Media en te gebruiken als basis voor je nieuwsbrief. Kies dan wel een tijdstip waarop de meeste mensen online zijn en niet wanneer iedereen aan de koffie zit. Oh ja, en help je lezers met het delen van pennenvruchten door het toevoegen van Share-knoppen onderaan je pagina.
8- Wees jezelf
Hou het onderwerp en de stijl dicht bij jezelf. Pas dan maak je contact met de lezer en komt je boodschap over. Dus vermijdt vooral zinnen die beginnen met Wij … tenzij je de Koning bent.
9- Vooral doorgaan!
Schrijven is geen bollen pellen. Je moet er even voor gaan zitten en de juiste inspiratie omzetten in verteerbare leeskost. Dat kost moeite en het is vooral een kwestie van leren van je eigen successen en commentaren van anderen. Even doorbijten en zet jezelf eraan dat je begint met minimaal 1 keer per maand een stuk op te leveren. Maar heb er vooral veel plezier! Want een Blog dat met plezier geschreven is, wordt vanzelf een genot om te lezen!